Ksenia Tarasova
- Director, Senior Research Fellow: Institute of Education / Centre for Psychometrics and Measurement in Education
- Associate Professor: Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Ksenia Tarasova has been at HSE University since 2017.
- Language Proficiency
- English
- Contacts
- Phone:
+7 (495) 772-95-90
22154 - Address: 16 Potapovsky Pereulok, Building 10, room 410
- SPIN-RSCI: 5121-1559
- ORCID: 0000-0002-3915-3165
- ResearcherID: ABD-3327-2020
- Scopus AuthorID: 57201134452
- Google Scholar
- Supervisor
- E. Kardanova
Have you spotted a typo?
Highlight it, click Ctrl+Enter and send us a message. Thank you for your help!
To be used only for spelling or punctuation mistakes.
Education and Degrees
Peoples’ Friendship University of Russia
Peoples’ Friendship University of Russia
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Awards and Accomplishments
- Best Teacher — 2022
Supervisor of the following Doctoral theses
- 1M. Pavlova Methodology for Assessing the Readiness of a School Leader and Teams for Change
Courses (2024/2025)
- Test and Questionnaire Development in Psychology and Education (Mago-Lego; 3, 4 module)Rus
- Test and Questionnaire Development in Psychology and Education (Master’s programme; Institute of Education field of study Psychology, Pedagogy; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Past Courses
Courses (2023/2024)
- Test and Questionnaire Development in Psychology and Education (Master’s programme; Institute of Education field of study Psychology, field of study Psychology; 1 year, 3, 4 module)Eng
- Test and Questionnaire Development in Psychology and Education (Mago-Lego; 3, 4 module)Eng
- Test development II (Master’s programme; Institute of Education field of study Psychology, field of study Psychology; 2 year, 1 module)Eng
- Test development II (Mago-Lego; 1 module)Eng
Courses (2021/2022)
- Test and Questionnaire Development in Psychology and Education (Master’s programme; Institute of Education field of study Pedagogy, field of study Pedagogy, field of study Psychology, field of study Psychology; 1 year, 1-4 module)Eng
Courses (2020/2021)
- Test Development (Master’s programme; Institute of Education field of study Psychology; 1 year, 1-4 module)Rus
Conferences
- 2022
IV Всероссийской научно-практической конференции «Digital как новая философия образовательного пространства» (Казань). Presentation: Цифровые компетенции школьников: инструменты измерения и роль цифровой образовательной среды
17th edition of the International Forum on Knowledge Asset Dynamics "17th edition of the International Forum on Knowledge Asset Dynamics" (Лугано). Presentation: How Critical Thinking Manifests itself in an Unconstrained Online Environment: Preliminary Results from Feasibility Study
ECER 2022 “Education in a Changing World" (Ереван). Presentation: Modeling Digital Literacy in a Scenario-Based Performance Assessment of Secondary School Students
Международная научно-практическая конференция «Профессиональные компетенции учителя в условиях цифровой трансформации образования» (Москва). Presentation: Оценка цифровых компетенций учащихся как элемент анализа процессов цифровой трансформации школы
XIII Международная российская конференция исследователей высшего образования (конференция ИВО) (Москва). Presentation: Инструмент оценки критического мышления студентов вузов на предметном контексте: от методологии до реализации
- 2021
X ежегодная международная конференция ЕАОКО. Presentation: Мастер-класс "Как измерять универсальные компетенции и новые грамотности современного мира: подходы, методология, инструменты"
XXII Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. Presentation: О подходах к измерению комплексных латентных конструктов на примере конструкта цифровая грамотность
X ежегодная международная конференция ЕАОКО. Presentation: «Мягкие навыки» после школы: универсальные компетенции в высшем образовании
Измерения в психологии и образовании. Presentation: Методология Evidence-Centered Design: концептуальные основы и примеры применения
Измерения и анализ данных в психологии и образовании. Presentation: Оценка цифровых компетенций учащихся: опыт разработки инструментов и результаты исследований
Измерения и анализ данных в психологии и образовании. Presentation: Оценка цифровых компетенций учащихся: опыт разработки инструментов и результаты исследований
- 2019
Всероссийской научно-практической конференции «Метапредметные образовательные результаты обучающихся: критерии и инструменты оценки» (Москва). Presentation: Оценка метапредметных результатов: инструмент, результаты исследований, факторы формирования
Pioneering Psychometrics-Based Assessment of Large Language Models in Education
In the rapidly evolving landscape of artificial intelligence, understanding the capabilities and limitations of large language models (LLMs) in specialized fields such as education is crucial. A study by Elena Kardanova, Alina Ivanova, Ksenia Tarasova, Taras Pashchenko, Aleksei Tikhoniuk, Elen Yusupova, Anatoly Kasprzhak, Yaroslav Kuzminov, Ekaterina Kruchinskaia, and Irina Brun, introduces a novel psychometrics-based methodology to assess LLM performance in the field of pedagogy. By focusing on the educational domain and developing a robust benchmark tailored for LLM evaluation, the authors offer new insights into the strengths and weaknesses of these models.